HobbyAllans hemsida

Läs min bilderbok om flygplanet MUSTANG

MUSTANG: Kan vara en hästras i Amerika, eller Ford sportbil, eller flygplan som utvecklades i Amerika.
    Klicka på boken för att börja läsa. Klicka på sidorna för att vända blad. Jag har ett särskilt förhållande  till flygplanet MUSTANG P-51 D som användes till Jakt o Spaning 161 st av Svenska försvaret 1945-1955, och här skall berättas om.

   Andra världskriget slutade 5 maj 1945. Troligen i april 1945 jag sittande i kökssoffan och tittade mot öster, någon km norr om Falun, kommer 2 st silverglänsande Mustang P-51 märkt med USA-stjärnan i rött, flygande lågt mot vårt hus, men höjde för att undvika flyga in i huset. Det kan vara så att dessa två provflögs efter att de landat på Bromma 10 april för att målas om efter att Sverige köpte av de allierade 46 st Mustang tillverkade av Nort American under kriget. De placerades på F16 i Uppsala. (Sid 1-2 och 3-4 i boken).

   Året var 1951 fredagen den 16 febr. kl 10.45 vid Bergslags-manövern norr om Falun, där 3 st J 26 Mustang från F 16 Uppsala deltog under denna vecka. Det flögs hejdlöst busigt och mycket lågt, björkar och flaggstång knäcktes, mot rastande skolbarnen i Sundborn gjordes störtdykningar, även mot hästkörare i skogen. Detta slutade med att ett av planen kom för lågt och plöjde en gata i skogen på 300 m och splittrades i tusentals bitar även så piloten 23-årige furir Kalju Heinoja. Det syns fortfarande spår efter olyckan år 1990 och 1996 hittades föremål. En minnesskylt är uppsatt 1996 av trä där huvuddelen av föremålen låg, och kompletterats 2009 med skylt i metall. (Sid 5-6) Mer att läsa om detta finns på

Flyghistorisk Tiskrift nr 1 1991.

Haverirapport IP-A 560-26 Krigsarkivet.                                                                 Ur haverirapporten framgår 1990 vid besök på haveriplatsen av Christer Ström o Jan Rune: Nu är jag fri. Få (flygföraren) från F16 flög som roterbar till Crona från Älvdalen tror jag. F16 hade till uppgift att störa I13 verksamheten i Bergslagsmanövern. Aktuell dag var regementet på väg från Envikenhållet. Under denna anfölls truppen av flygfäets gånger. Av haverirapporten framgår att vid det sista anfallet beordrar Crona återflygning till F16 men fig i gul Kalle fortsätter dykningen ner mot Jungfruberget och slår ner i skogen. I rapporten framgår att fig skulle få avsked från FV på grund av upprepade indisciplinära flygningar t.ex. under broar i Norrland. Han kom också hem för ofta med grenar i vingarna och nu var måttet rågat. Den aktuella flygningen var hans sista i tjänst. Kvällen innan hade han gått på bio i Uppsala med en kamrat och till denne berättat att han skull få sluta. Under samtalet hade han enl. förhör med kamraten sagt att fick han inte flyga ville han inte leva. Fig är begravd i F16’s grav på Gla Uppsala kyrkogård.

Monika 24.02.2013 16:01

Har en ? till: Kan du göra en länk till mig nångång. Jag har nu skrivit så mycket om Faxb och om fäbodar att jag känner mig som en ko.

Berit Bergström 09.06.2011 21:00

Jag kommer ihåg händelsen med flygplanet, intressant att läsa om den nu.

Senaste kommentarer

28.01 | 08:08

Gå in på Instagram: Trataljarna (det är HobbyAllan)

28.01 | 07:14

Oxana Jag vill köpa den där vindflöjel Leksing.

12.01 | 18:49

Tja går det att köpa den där vindflöjel Leksing tills jag dör Vad kostar den mvh

04.03 | 11:54

Vad menar du Per Lindgren? Svara på Mail: skogsman39@gmail.com